Ponitrie patrí medzi tie oblasti na Slovensku, ktoré sú zaujímavé nielen prírodnými krásami, ale predovšetkým kultúrno-historickým dedičstvom. Tento región už oddávna lákal našich predkov, po ktorých možno nájsť stopy na viacerých miestach. Historický význam územia zvýrazňuje najmä príchod slovanských kmeňov, ich koncentrácia v oblasti dnešnej Nitry a vznik prvého slovanského kniežatstva. Osou samotnej oblasti je rieka Nitra, ktorá spája najsevernejšie a najjužnejšie časti regiónu a je základom celého vývoja regiónu.
Asi toto hovoria vyhľadávače, ak si do nich vložíte heslo Ponitrie. Čo však znamená oblasť z hľadiska ľudových piesní? Odpoveď nájdeme napríklad v zbierkach Karola Plicku, v ktorých sa venoval Ponitriu a najmä obciam medzi Bošanmi a Drážovcami. Ale predovšetkým v mimoriadne bohatom bádaní Mariana Járeka, ktorý venoval výskumu piesňových zdrojov Ponitria 50 rokov života. Najskôr ako študent, potom primáš vo folklórnom súbore Zobor, vzápätí ako vedecký, pedagogický pracovník Katedry hudobnej výchovy Vysokej školy pedagogickej resp. Univerzity Konštantína filozofa a vedúca osobnosť ľudovej hudby Ponitran. Ale predovšetkým po celé toto obdobie ako systematický zberateľ a upravovateľ. Jeho znalosti o regióne, vlastné piesňové zbierky, no najmä osobitý a originálny pohľad na spôsoby ich úprav, majú pre folklórne hnutie Ponitria mimoriadny, až jednoznačný vplyv. Marian je, a to samozrejme nielen z môjho subjektívneho pohľadu, Plickom Ponitria posledných šesťdesiatych rokov. A aké sú teda ľudové piesne Ponitria? Osobité, ale aj výrazne ovplyvnené migračnými vlnami, ale i susediacimi regiónmi, osobitosťou dolnej zeme.
Mnohí hovoria, že ľudové piesne Ponitria nemajú typický charakter. Ja však tvrdím, že je to inak – majú a veľmi výrazný, možno nám však chýbajú výrazní lokálni interpréti, osobnosti pochádzajúce z našej „role“. Určite je to však iba jeden z dôvodov, možno tu i chýba zanietenie a ochota šíriť prirodzene dedené tradície. Zberateľská a upravovateľská práca Mariana Járeka je i preto dôležitým a možno v budúcnosti základným predpokladom uchovania piesňových tradícii Ponitria.
Rozhovory s Marianom, ako spolupracovať s mojim portálom www.zabudnutepiesne.sk dospeli k zaujímavej alternatíve, priniesť pohľad na ľudové piesňové zdroje Ponitria (zabudnuté, menej známe, no i poznané) pri spojení cigánskej cimbalovej hudby a spevákov z väčšinovej populácie. Využili sme samozrejme skutočnosť, že Mariana táto skupina muzikantov uznáva a rešpektuje. Ako kontakt nám, myslím s radosťou, pomohol pán Milan Rigo (v minulosti hral najmä v SĽUKU, Vojenskom umeleckom súbore, neskôr v rôznych klasických orchestroch vo Viedni, teraz pôsobí predovšetkým ako pedagóg a primáš). Prijal úlohu koordinátora a primáša, oslovil svojich spoluhráčov s rómskym pôvodom, u ktorých mohol byť splnený základný predpoklad – musia to byť osobnosti pochádzajúce z tradičných rómskych muzikantských rodín a zároveň vyprofilované osobnosti, u ktorých bude jasný cigánsky muzikantský rukopis.